utorak, 10. veljače 2015.

ISTORIJA MASKI

VENECIJANSKE MASKE
-----
***
***
 -----
Maske su stare skoro koliko i čovečanstvo. Tokom srednjovekovnog perioda, zbog verske represije u Italiji, ljudi su smatrali da je sloboda izražavanja ograničena. Iza maske, svako je mogao da ima drugačiji identitet, i da se bez straha spoji, sa bilo kojim aspektom društva. Svojom magičnom privlačnošću plene pažnju posmatrača, a onima koji ih nose daju snagu i moć. Potekle su iz želje da izazovu strahopoštovanje, užas ili smeh. Kroz istoriju maske su bile korišćene na puno načina. Kao rekvizit u kultnim obredima, ceremonijama, radi zaštite od nesreća, uroka i zlih duhova.



Njima se moglo zavesti, zavarati, sakriti i otvoreno ismejavati, rugati. Imale su snažnu ulogu u pozorištu i pantomimi. Vešto napravljene i s merom dekorisane maske su uvek bile voljene, skupljane i pokazivane čisto radi svoje lepote. Maske u Veneciji igrale su glavnu ulogu u svakodnevnom životu, stoga su donešena stroga pravila o njihovom nošenju. Prvi zapisi o karnevalu u Veneciji datiraju iz 1286. godine. Na početku javno nošenje maski izvan vremena karnevala bilo je zabranjeno, osim isključivog prava plemstva koje ih je moglo nositi na privatnim zabavama. Nešto kasnije, zakoni su se promenili. Osim u vreme adventa i posta, maske su se mogle nositi javno tokom cele godine. To je u prvi plan izbacilo dve najpoznatije maske "Bautu" I "Volto" koje su postale svakodnevni deo odeće plemstva.



Bauta je imala crni ogrtač s kapuljačom, najčešće od svile. Ispod pelerine mogla se nazirati bogata odeća nosioca. Na glavi su nosili crni tradicionalni trouglasti šešir, prelepo ukrašen, a njegova uloga osim dekorativne, bila je da pridržava masku Volto i Bautu na mestu. Bauta je prekrivala veći deo lica ali onaj ko je nosio mogao je slobodno jesti i piti bez skidanja.



Ako je žena nosila Volto mogle su se nazirati grudi i jarko crveno obojene bradavice. Moralnost, a kamoli skromnost 1500. godine u Veneciji nije postojala. Bili su moderni duboki dekoltei koji su puno otkrivali, a bili su poznati i ozloglašeni u cijeloj Evropi. Anonimnost je bila osigurana tako što su ljude koji su ih nosili oslovljavali sa gospodin ili gospođa maska. Noseći masku ljudi su mogli činiti sva amoralna dela anonimno. Plemići u dugovima iskorištavali su anonimnost maske toliko da je 1702. godine zabranjeno nošenje maski u kockarnici.
Moretta je maska koju su nosile samo žene.



Ona je služila zavođenju. Mala, tamna i jajolika bila je prekrivena crnim baršunom. Nema maska, koja se pridržavala zubima ugrizom za dugme i onemogućavala je onog ko je nosi da govori. Ona je prekrivala oči, nos i usta. Nemost ženske osobe, izloženost grudi prekrivenih prozirnom tkaninom pružala je vrhunsko zadovoljstvo posmatraču. Ako je odobravala udvaranje, žena je samo trebala skinuti masku.
Comedia dell Arte imala je velik uticaj na ikonografiju karnevala i popularnost maski i kostima koje su nosili glumci. Za razliku od dvorskog pozorišta, koje je bilo popularno među plemstvom i izvođeno samo u palatama, Comedia dell Arte odlazila je na turneje sa glumcima među građanstvo. Na gostovanja su putovali sa celokupnom opremom, scenogrfijom, kostimima i maskama. Comedia dell Arte koja još uvek pleni pažnju, stvorila je tipizirane likove, uloge koje se nisu ni do danas u suštini promenile. Svaki lik imao je svoju tipiziranu, posebno izrađenu masku koja je bila sastavni deo celokupne produkcije.



Na taj način likovi su bili lako prepoznatljivi, iako su se njihove personalnosti i kostimi menjali. Primer je Harlekin, jedan od glavnih likova, koji se prvi put pojavio kao siromašni nespretni sluga, odeven u zakrpe, da bi kasnije postao uglađen, oštrog jezika, pametan sa kostimom crvenog, plavog i žutog romboidnog uzorka.... Ostali likovi u Comedii dell Arte uključuju još siromašnih i polupismenih sluga. Pulcinella koji je bio jako popularan. Brighella superiorniji, nadmoćniji sluga, Pantalone zločesti stari trgovac čija je maska danas najsličnija izvornom originalu. Lik Kapetana koji ima ili nema masku, hvali se svojim junačkim delima i hrabrošću, ali se ponaša suprotno. Maske u Comediji dell Arte rađene su velikim znanjem i stručnošću. Otkrivale su veći deo glave, da bi se prepoznao gest, mimika lica interpretatora. Originalne maske rađene su od kože, a kako bi maska glumca savršeno pristajala, rađeni su kalupi prema njenom ili njegovom licu. Nakon osnovne izrade pristupali su detaljnom ukrašavanju. Usavršavanjem tehnologije, sa istom su preciznošću i umetničkom kvalitetom radili u tehnici “papier machea”.
Venecijanske maske nosile su se svuda. Postojala su tako rivalstva među korisnicima i proizvođačima, tko će nositi, a tko izraditi kvalitetniju masku.



Hedonističko, nemoralno i ekstravagantno ponašanje u Venecijanskoj Republici trajalo je sve do zabrane Napoleona (1797.g.) koji je zabranio nošenje maski javno i privatno. Nakon zabrane maske su polako bledile iz svesti žitelja Venecije. Skoro dva veka kasnije 1980. godine počelo je ponovno radjenje u želji da se tradicija i izrada maski obnovi. Otkrivanjem kako ih napraviti otkrivamo i značaj maski u istoriji. Uvijek je postojala i postojaće strast za preobražajem, promjenom identiteta, slobodom koju pruža taj “mračan” predmet želja - maska.
U savremenom dobu, venecijanske maske se koriste tokom karnevala. Tradicionalno, baza maske je izvajana od gline, takodje su pravljene i od papira, preko kojeg ide i sloj maltera, radi cvrstine. Dizajnirane su sa puno jarkih boja, šljokica, perja i mnostvo raznolikih ukrasa.









***
Izvor:
Maska Josimovic
---