ROKOKO
-----
Rokoko je
istorijsko razdoblje u Evropi, koje pocinje
18.st. u
Francuskoj. Još se naziva i stil Luja XV.
Javlja se
kao suprotnost strogoći baroknog klasicizma.
Stoljece
razuma, prosvjetiteljstvo,dinamika pokrenutost forme,
osjecajnost,
uspon gradjanskod drustva, suton plemstva.
Za Rokoko modni
stil vežemo pojmove lakoće, prozračnosti, lepršavosti,
obilne
dekoracije koja za razliku od teške, barokne, postaje nježna i meka.
Iako u
mnogočemu pretjeran (posebno u modi) rokoko je veoma otmjen stil
kojem
nedostaje strogoća, za razliku od Barokne mode.
ZENSKA
ODJECA
Haljine su
se sastojale od nekoliko djelova a najvažnij su bili korzeti, krinoline i
panieri.
Korzeti su
imali funkciju stezanja struka i samim time naglašavanja bokova i grudi.
Sastojali su
se od metalnih šipki umotanih u svilu te tvrdog platna spojenog debelim
vezicama.
Onemogućavali su normalno disanje, tijelo su držali uspravnim, a žena u
njemu nije
mogla ni jesti ni piti. Korzet je ograničavao kretanje gornjeg dijela tijela pa
su time
kretnje bile sporije i gracioznije.
Krinoline su
bili konstrukcija koja se umetala ispod donjeg dijela haljine dajući joj na taj
način veliki
volumen i zaobljen oblik. Isti se sastojao od krugova ili elipsa izrađenih
od ribljih
kostiju, mekog drveta ili žice povezanih svilenim trakama. Čitava konstrukcija
je pomalo
podsjećala na kokošji kavez. Funkcija mu je bila naglasiti bokove.
Nadovezivao
se na efekt korzeta jer se naglašenim i širokim bokovima isticao tanak struk.
Osim
krinolina, ispod haljine umetali su se i Panier – mali jastuci koji su
oblikovali
figuru
straga, omogućavajući haljini da što prirodnije pada naglašavajući zadnji dio.
Preko paniera
nosio se velik broj podsuknji koje su
uglavnom bile svilene,
obrubljene
čipkom i drugim skupocjenim materijalima. Njihova uloga je bila da što je
moguće više
neutraliziraju konstrukciju donjih obruca, njima se nastojalo postići skrivanje
i
kamufliranje
rebara same konstrukcije.
KOSA
Perike su
bile neizostavan dio rokoko mode.
Bilo je
nezamislivo pojaviti se u javnosti, pa čak i u vlastitoj kući pred članovima
obitelji
bez perike.
Slaganje frizure i osmišljavanje perika u doba rokokoa postalo je gotovo
umjetnost za
sebe. Perike su se nosile tijekom cijelog 18. st no pred kraj rokoko mode,
oko 1760-70.
njihov izgled postao je gotovo nevjerojatan. Otprilike u tom razdoblju visina
perike
postala je jako bitna, pa su one bile visoke gotovo jedan metar. U njih se
umetalo
cvijeće,
vijenci, svilene vrpce, raznobojna pera itd. Njihova izrada je bila vrlo složena.
Radile su se
od konjske dlake i tanko predene vune. U modi su bile uglavnom bijele perike
no dosta su
se nosile i one koje su odgovarale prirodnoj boji kose.
ZENSKA ODJECA
U PRVOJ
POLOVICI 18. ST.
Forma raste,
slojevita odjeca,
Lagane
tkanine kao sto su atlas svile, pamuk.
Rubovi omeksani
platnom muslinom.
Od
1750-1770- donje rublje se nije nosilo.
Engleska prakticnost, teznja ka slobodi.
Higijena,
prvi vodeni zahodi, kultura njege tijela i higijene, visi slojevi.
ENGLESKA
HALJINA
Podsuknja
nabrana 12m transparentne tkanine i gornja suknja ili haljina.
Lagani korzet
se klinasto spusta.
Kosulja ima veliki
dekolte, pokriva se.
Cvijetni
motiv usitnjenog uzorka u pastelnim tonovima su prisutni.
ZENSKI KAPUT
pojavljuje se
kao zastitna uloga od niskih temperatura.
ZENSKA ODJECA
DRUGA
POLOVICA 18.st.
Novi ideali zenskog
tijela:
Mala ovalna
glava s malom frizurom, bradicom, mala ruka, vretenasti prsti
Sminka se
koristi obilatio,bez obzira na dob.
Dnevna i nocna
sminka; lice i ruke bijele i svilena put ,
obrve se
zacrnjuju i cupaju u obliku luka, kosa se uvija,
Fetis je bio
malo stopalo.
Vece stopalo
izrazito, visoka peta.
Modni ideal
Madame de Pompadur- sluzbena ljubavnica Luja XV.
modni dodaci
su bile cipke,svilene trake koje omeksavaju
obrisnu
konturu, Marie Antoinette supruga Luja
XVI
ceremonijalna
haljina- pannier
ROBE a la
FRANCOISE
Uoci
revolucije kosa doseze enormne dimenzije.
Cermonijalna
odjeca, korzet i visoko oglavlja.
MODA
PASTIRICA
Po prvi put
inspiracija dolazi od nizih slojeva,
Haljina nema
kosarice a volumen je naglasen zadizanjem gornje suknje.
Gornja
suknja ima mehanizam za regulaciju nabora.
Nema korzeta
ni kosarica, kraca je i ne nose se visoka oglavlja,
CHEMISE
je haljina
kosulja.
OBUCA
Natikaca s
petom zakrivljenog potplata.
MUSKO
ODIJEVANJE
Ni muska
moda nije zaostajala iza zenske.
Nastanak
kravate i 3 ključna komada muške mode: jakna, hlače i prsluk
Muškarci
nose nakit i moda nalikuje ženskoj, mali brkovi
Razlikuje se
odjeda za službena događanja i dnevne varijante.
Detalji:
Perike, frakovi, prsluci, lanene bluze, trokutasti šeširi, izvijene cipele
PRVA
POLOVICA 18.st.M.ODJECA
Tri elementa:
HLACE- uze, sezu do koljena,
PRSLUK-
jasnih linija, ciste forme i ravnih ploha.
KAPUT-
formira se odijelo u pravom smislu rijeci,
bez ovratnika
bijela kosulja, omeksanih rubova u zapescu,
dinamika se
postize vezom na rubovima
ZABO
Kratko je zamijenio
kravatu.
TRICORNE
Oglavlje
Sesir
pricvrscen na 3 tocke, daje trokutasti oblik.
CHAPEU BRAS
Zavrsava na
2 voda, na sredini, zbog vlasulje.
MUSKO
ODIJELO
U DRUGOJ
POLOVICI 18. ST.
FROCK
Odijelo
Sastojalo se
od kaputa, kao odjevni predmet nizih slojeva,
1770.g. spusteni
ovratnik i
vlasulje su manje.
---
***
***
Nema komentara:
Objavi komentar