*****
BAROK 17.
ST.
-----
***
Barok je
istorijsko razdoblje Evrope, koje pocinje pocetkom 17. st.
U Italiji i
traje sve do polovine 18. st.
Odjevanje u
Baroku se mijenja u odnosu na predhodno razdoblje,
o kome smo pisali u proslom tekstu.
Pojedinim promjenama
nastaje sasvim drugi stil.
Odbacivanje
strogosti i krutosti odjece
POVRATAK
KOLORITA
nestaje
dominacija crne
(muskarac je pokretac - zene prate)
DINAMIKA
Ogrtac je
asimetrican,
frizure –
pletenice.
Omeksavanje
rubova, gumbi, volani, cipke, obrubljeni ovratnici
UBRZAVAJU SE
RITMOVI PROMJENA U ODIJEVANJU
MUSKA ODJECA
Popustanje
napetosti i stroge forme, teznja otvorenoj formi,
npr. muski
ovratnik „mlinsko kolo“ zamijenjen
novim oblikom
Krutost
popustila i na obliku hlaca:
od vunene
tkanine
produzuju se
siroke su i
skupljene u struku
na rubovima
pricvrscene podvezicom
HALJETAK
se sprijeda
rastvara kako bi otkrio bijelinu kosulje,
prorez na
rukavu,
kolorit
U drugoj
polovici 17. st.
haljetak se
skracuje znatno
rukavi nisu
tako siroki, kroz otvore se nazire bijela kosulja
podvezice od
crvene satenske trake
ukras na
porubu od volana
kolorit i
dalje aktuelan.
UKRASI
Na haljetku
i hlacama:
gumbi su u
jednom redu i do 60 komada,
petlje,
unakrsno povezani gajtani,
volani, manzete
u zapescu,
donji rub
hlaca sa podvezicama, satenske vrpce.
U muskoj
modi prisutan i kaput, ogrtac kruznog oblika
U drugoj
polovici 17. st.
RHINGRAVE
Hlace se jace
sire, pojasom se oko struka nabiru, prosivene su
izmedju nogu
rubovi nogavica se nabiru, te povise koljena
padaju poput suknje, bogata duga tkanina, podsuknja
i gace.
KOSA
Duga, kovrdzava,
bujna, rasporedjena u pramenove
pramen kose
upleten u pletenicu s crvenom satenskom
trakom, asimetrija i dinamicnost.
U drugoj
polovici 17. St.
KOSA
Sve vise
boja koje cine vlasulje.
Pocetak mode
vlasulja, kad je Luj XIII od sifilisa
izgubio svu kosu.
Ridja
vlasulja asocira na lavlju grivu.
Vlasuljar
ima status umjetnika.
Luj XIV
Vlasulja sa
„prozorima“.
Neizostavan
rupcic u ruci, stap se nosi kao detalj,
suncobrani,
kisobrani, drvena konstrukcija i napeto platno,
lenta i mac.
Muf u
zimskim danima, oko struka, od krzna.
MADEZ
Moda u pocetku,
cak sluzi i kao sredstvo komunikacije,
Francuzi ga
nazivaju musicom.
BRKOVI
Mali ukruceni
brcici u brk, to se postizalo pomocu uzarenog
zeljeza, i
mala brada.
SESIR
Sirokog
oboda, ulepsan nojevim perom, crvene boje uglavnom.
OBUCA
Cizma je
ljevkastog oblika sa sirokim sarama, mamuze, potpetica,
ukrasi od cipke,
pompona, kopce, masne ili svilene trake.
U drugoj
polovici 17. st.
KRAVATA
dinamika
gibanja sazeta u jednu tacku
modni detalj
preuzet za vladavine Luja XIV
izradjena od
svile i cipke.
Kravatar je
pored vlasuljara zauzimao vrlo visok polozaj
na dvoru, a
imali su status vrhunskih umjetnika.
ZENSKA
ODJECA
Krutost popusta
ali nema prenaglasene dinamike kao na muskoj odjeci
SLOJEVITOST JE
3 DIJELA
SECRET
Donja kosulja
i donja suknja.
FRIVOL
Gornja
suknja
raskosna, od brokata ili barsuna
i gornji dio
KORZET
Samostalan
je i izradjen od istog materijala kao i frivol.
Korzet s
naramenicama nije tako krut kao u 16. st.
nosi se
preko donje kosulje.
MODEST
Gornja
haljina
skromna, u pravilu od crnog satena kao kontrast.
Sprijeda
otvorena, pricvrscuje se za korzet.
VRATNI IZREZ
Uokviren
plohom cipkanog ovratnika nazubljenog ruba,
sto nalazimo
i u zapescu.
RUKAVI
Veliki,
naborani, stisnuti u zapescu.
NAKIT
Biseri,
ogrlice, narukvice,
tip haljine
sa pregacom,
pojas sa
uporabnim predmetima
(sat, nozic, novcanik)
gradjanski
sloj
FRIZURA
Naglasen oblik
sa spljostenim celnim dijelom
kosa pokriva
usi poput „psecih usiju“
straga je
kosa skupljena u pundju, opletena pletnicom, male siske.
Djeca poput
odraslih odjevena.
nizi slojevi
u prvoj polovici 17. st. nastoje pratiti vise slojeve.
---
***
***
Nema komentara:
Objavi komentar