četvrtak, 4. veljače 2016.

MANIRIZAM

MANIRIZAM 16. ST.
----- 


KARLO V, CAR SVETOG RIMSKOG CARSTVA,
vladavina od 1519.g. do 1556.g.
***


FILIP II - SIN KARLA V.
vladavina od 1556.g. do 1598.g.
***

Pocetkom 16 st. Manirizam  rusi renesansne ideale.
Modu diktira SPANJOLSKI DVOR, Karlo V i njegov sin Filip II.
 Do sredine 16. st. Europom dominira sjevernjačka moda,
a od sredine 16. st. španjolska moda preuzima dominantnu ulogu.
Svijetle boje i lepršave linije izašle su iz mode, a na modnu
pozornicu dolaze stroga ekstravagancija i tamne boje
španjolskog dvora.
Gasi se forma krutosti, kod zenskih odevnih
Renesansnih kombinacija, do sada poput opne
i zena je depersonalizirana kao statusni simbol.
Pocinje prisutnost crnine, moda spanjolskog dvora,
odjeća je bila izuzetno neugodna za nošenje.
Inkvizicija,
protestanti protiv raskosi,
njen sjaj, dokaz je drustvenog statusa.

Baltasar de Castiglione 1478.g. - 1529.g.
Crna boja istice vrline (jake boje samo za svetkovine)
Tomasso Campanella 1568.g. - 1639.g.
suprostavio se Baltasaru i bio progonjen od inkvizicije.
Crninu opisuje kao pomracenje uma.



Baltasar de Castiglione
1478.g. - 1529.g.
***


Tomasso Campanella 
1568.g. - 1639.g.
***

ODNOS PREMA TIJELU
Strah od zlih sila:
voda, higijena, koza, pore - zlo ulazi kroz pore
dovodi do kuge i sifilisa!
Minimalizacija gole koze.



Rubens: Veronica Spinola, 1607. g.
Prisutne su apsurdne dimenzije i oblici,
javljaju se kontrasti.
visoki ovratnik, sireci se ponekad i 23 cm oko vrata
i obavezan rupcic.
Ukras tkanine je  vez i dragulji.



Rubens: Veronica Spinola, 1607. g.
***

ZENSKA ODJECA
Negacija zenskog tijela, ukrucivanje.
Tijelo poprima oblik geometrijskog tijela,
dva stosca, bez nabora. akcent: bijele ruke i lice.

DJECACI
se odijevaju kao djevojcice.

OVRATNIK „MLINSKO KOLO“
Naziv je za uzdignutu kragnu izradjenu od cipke,
pojacana je tad proizvodnja cipke.

POJAVA KORZETA
Od tkanine sa umecima od metala, drva ili kitove kosti


 FARTHINGALE,  VERDUGADA
Radjena od drveta kao podloga za suknju.
***


DRVENA  PODSUKNJA
spanj. VERDUGADA, FARTHINGALE
verdugo, spanj.„zeleno drvo“
spanjolsko drvo, vrba, kitova kost 1580.g.
U pocetku nose samo visoki slojevi.
Cvrst pad suknje postignut je podsuknjom u koju
su  ugradjeni  drveni  prsteni,  spojeni trakama i
pricvrsceni oko struka.
Nezeljena je trudnoca.
Ovjes na gornjoj haljini i  cipelama.

VERDUGADA, FARTHINGALE
drvo, drvena podsuknja.

PANNIER
Kosarica od pruca, donja haljina oko bokova,
koja ih jako  naglasava, samo visoki slojevi,
Spanjolski dvor, 18. st., rokoko.

KRINOLINA
Vrlo laka, sa obrucem od konjske dlake, lana, pamuka,
kruzni tlocrt
svi slojevi
lat. Crinis – kosa,  linum - lan
franc. Crin - konjska dlaka.


VERDUGADA, FARTHINGALE, PANNIER
*** 


KRINOLINA
***

ZOCCOLI CHOPINES
prva polovica 16. st.
Cipele s platformom do 40cm.
Zena  u  hodu  podsjeca  na  lutku,  potrebna joj je pomoc.
Neproporcionalna obuca.
2. pol. 16. st. – kozne cipele,  medvjedja sapa sa petom.

MODNI UKRASI
Krzno vazan detalj na zimskim ogrtacima, hermelin na porubu.

FLOHPELZ
Lesina zivotinje optocena zlatom, drzi se u rukama,
ili lanac koji ide oko struka,
na dnu se pricvrscuje dragi kamen
ili lesina zivotinje koja u ustima drzi dragulj,
Zivotinja kao igracka za dame,
takodjer se stavljao i oko vrata
detalj,  lepeza za tjeranje muha.


 FLOHPELZ
Lesina zivotinje optocena zlatom.
***


***


 FLOHPELZ
Lesina zivotinje optocena zlatom, drzi se u rukama,
ili lanac koji ide oko struka, na kraju se pricvrscuje dragi kamen.
***


FLOHPELZ 
kao detalj oko vrata
***

MUSKA ODJECA
Procvat cipke, podignuti ovratnik zvani  „mlinsko kolo“.
Mignon garcon - pomalo feminizirani muskarci.
Francuski dvor, ali popularan i na spanjolskom,
lepeza, rukavice, usiljena bradica, madez, nausnica na jednom uhu.
Napustaju se uske nogavice iz 15. st. MI-PARTI.
Pojavljuje se novi oblik hlaca, koji sezu do koljena, te se
ukrucuju poput 2 balona, to se naziva  klinasto spustanje struka.
Ogrtac je u obliku pelerine,  mac; plitka kapa.

NAVLAKA ZA PENIS
Cvrste forme, predimenzionalnost je
predstavljena kao simbol muskosti.

BALON HLACE
Umetanje piljevine ili mekinja,
struk-klinasto spustanje, kao naglasak
trbusnog dijela „guscja prsa“ 1580.g.
Pojava potpetica kod muskaraca u 16. st.

KULTURA ODJEVANJA MANIRIZMA
Kruti oblici, negacija tijela.
Crnina prevladava, spanjolska inkvizicija je najveci uticaj,
mlinsko kolo (blagi prelaz sa puti na kruti ostatak crne odore),
javlja se razvitak cipke.

FARTHINGALE,  VERDUGADA
Radjena od drveta kao podloga za suknju.

ZOCCOLI  CHOPINES cipele,
Balon hlace
i kruta navlaka za penis,
obiljezili su razdoblje Manirizma.
-----


*** 

Nema komentara:

Objavi komentar