MANIRIZAM
16. ST.
-----
KARLO V, CAR SVETOG RIMSKOG CARSTVA,
vladavina od 1519.g. do 1556.g.
***
FILIP II - SIN KARLA V.
vladavina od 1556.g. do 1598.g.
***
Pocetkom 16
st. Manirizam rusi renesansne ideale.
Modu diktira
SPANJOLSKI DVOR, Karlo V i njegov sin Filip II.
Do sredine 16. st. Europom dominira
sjevernjačka moda,
a od sredine
16. st. španjolska moda preuzima dominantnu ulogu.
Svijetle
boje i lepršave linije izašle su iz mode, a na modnu
pozornicu
dolaze stroga ekstravagancija i tamne boje
španjolskog
dvora.
Gasi se
forma krutosti, kod zenskih odevnih
Renesansnih kombinacija,
do sada poput opne
i zena je depersonalizirana
kao statusni simbol.
Pocinje
prisutnost crnine, moda spanjolskog dvora,
odjeća je
bila izuzetno neugodna za nošenje.
Inkvizicija,
protestanti protiv
raskosi,
njen sjaj,
dokaz je drustvenog statusa.
Baltasar de
Castiglione 1478.g. - 1529.g.
Crna boja istice
vrline (jake boje samo za svetkovine)
Tomasso
Campanella 1568.g. - 1639.g.
suprostavio
se Baltasaru i bio progonjen od inkvizicije.
Crninu
opisuje kao pomracenje uma.
Baltasar de Castiglione
1478.g. - 1529.g.
***
Tomasso Campanella
1568.g. - 1639.g.
***
ODNOS PREMA
TIJELU
Strah od zlih
sila:
voda,
higijena, koza, pore - zlo ulazi kroz pore
dovodi do
kuge i sifilisa!
Minimalizacija
gole koze.
Rubens:
Veronica Spinola, 1607. g.
Prisutne su
apsurdne dimenzije i oblici,
javljaju se kontrasti.
visoki
ovratnik, sireci se ponekad i 23 cm oko vrata
i obavezan rupcic.
Ukras
tkanine je vez i dragulji.
Rubens: Veronica Spinola, 1607. g.
***
ZENSKA ODJECA
Negacija zenskog
tijela, ukrucivanje.
Tijelo poprima
oblik geometrijskog tijela,
dva stosca,
bez nabora. akcent: bijele ruke i lice.
DJECACI
se odijevaju
kao djevojcice.
OVRATNIK
„MLINSKO KOLO“
Naziv je za
uzdignutu kragnu izradjenu od cipke,
pojacana je
tad proizvodnja cipke.
POJAVA
KORZETA
Od tkanine
sa umecima od metala, drva ili kitove kosti
FARTHINGALE, VERDUGADA
Radjena od drveta kao podloga za suknju.
***
DRVENA PODSUKNJA
spanj. VERDUGADA,
FARTHINGALE
verdugo, spanj.„zeleno
drvo“
spanjolsko
drvo, vrba, kitova kost 1580.g.
U pocetku
nose samo visoki slojevi.
Cvrst pad
suknje postignut je podsuknjom u koju
su ugradjeni
drveni prsteni, spojeni trakama i
pricvrsceni
oko struka.
Nezeljena je
trudnoca.
Ovjes na
gornjoj haljini i cipelama.
VERDUGADA,
FARTHINGALE
drvo, drvena
podsuknja.
PANNIER
Kosarica od
pruca, donja haljina oko bokova,
koja ih
jako naglasava, samo visoki slojevi,
Spanjolski
dvor, 18. st., rokoko.
KRINOLINA
Vrlo laka,
sa obrucem od konjske dlake, lana, pamuka,
kruzni
tlocrt
svi slojevi
lat. Crinis –
kosa, linum - lan
franc. Crin
- konjska dlaka.
VERDUGADA, FARTHINGALE, PANNIER
***
KRINOLINA
***
ZOCCOLI CHOPINES
prva
polovica 16. st.
Cipele s platformom
do 40cm.
Zena u
hodu podsjeca na
lutku, potrebna joj je pomoc.
Neproporcionalna
obuca.
2. pol. 16.
st. – kozne cipele, medvjedja sapa sa
petom.
MODNI UKRASI
Krzno vazan
detalj na zimskim ogrtacima, hermelin na porubu.
FLOHPELZ
Lesina zivotinje
optocena zlatom, drzi se u rukama,
ili lanac
koji ide oko struka,
na dnu se
pricvrscuje dragi kamen
ili lesina zivotinje
koja u ustima drzi dragulj,
Zivotinja
kao igracka za dame,
takodjer se
stavljao i oko vrata
detalj, lepeza za tjeranje muha.
FLOHPELZ
Lesina zivotinje optocena zlatom.
***
***
FLOHPELZ
Lesina zivotinje optocena zlatom, drzi se u rukama,
ili lanac koji ide oko struka, na kraju se pricvrscuje dragi kamen.
***
FLOHPELZ
kao detalj oko vrata
***
MUSKA ODJECA
Procvat cipke,
podignuti ovratnik zvani „mlinsko kolo“.
Mignon
garcon - pomalo feminizirani muskarci.
Francuski
dvor, ali popularan i na spanjolskom,
lepeza,
rukavice, usiljena bradica, madez, nausnica na jednom uhu.
Napustaju se
uske nogavice iz 15. st. MI-PARTI.
Pojavljuje
se novi oblik hlaca, koji sezu do koljena, te se
ukrucuju
poput 2 balona, to se naziva klinasto
spustanje struka.
Ogrtac je u
obliku pelerine, mac; plitka kapa.
NAVLAKA ZA
PENIS
Cvrste
forme, predimenzionalnost je
predstavljena
kao simbol muskosti.
BALON HLACE
Umetanje
piljevine ili mekinja,
struk-klinasto
spustanje, kao naglasak
trbusnog dijela
„guscja prsa“ 1580.g.
Pojava
potpetica kod muskaraca u 16. st.
KULTURA
ODJEVANJA MANIRIZMA
Kruti
oblici, negacija tijela.
Crnina
prevladava, spanjolska inkvizicija je najveci uticaj,
mlinsko kolo
(blagi prelaz sa puti na kruti ostatak crne odore),
javlja se razvitak
cipke.
FARTHINGALE, VERDUGADA
Radjena od
drveta kao podloga za suknju.
ZOCCOLI CHOPINES cipele,
Balon hlace
i kruta
navlaka za penis,
obiljezili su
razdoblje Manirizma.
-----
***
Nema komentara:
Objavi komentar