GOTIKA
-----
GOTIKA 1200.
g. - 1450 g.
Rana gotika 1200. g. – 1350. g.
Kasna gotika
1350. g. – 1450. g.
Od 12. do 14.
st. odjeća romaničkog doba je velikim dijelom
sačuvana,uz neke
novine kao sto su
CHAINSE - COTTE
BLIAUD - SURCOT
Nosile su se
duge vunene tunike sa ili bez rukava.
Za rukavice
uovom periodu je poznato da su ih dame
poklanjale muškarcima,
a vitezovi njima pozivali na borbu.
COTTE
Tunika duža
SURCOTE
Gornja tunika
s otvorom za ruke
(znao dosezati
do bokova)
HOUSSE
Dugi ogrtač širokih
i kratkih rukava s kapuljačom,
prihvatili ga
hodočasnici, a kasnije kao osnovni
odjevni predmet
Franjevaca.
13 st.
Viteške kulture,
izrazitije težnje
oslobađanju tijela,
odjeća naglašava
mekoću obrisa tijela.
MUŠKA ODJEĆA
Bogati kolorit.
Duga tunika,
težnja vertikalizmu.
Različita oglavlja
i šeširi.
Beretka - bijela
kapica koja se veže ispod brade.
Cipele se sve
više ušiljuju što uzorkuje sve veći revolt crkve.
ŽENSKA ODJEĆA
Tunike - donja
dugih, gornja širokih rukava.
Kosu su
kovrčali ugrijanim škarama, pleli pletenice.
Plava boja postaje
dominantna boja, kao simbol vladarske moći.
Najtamnije
nijanse boja odjece, tamna boja kose,
blijedi ten
lica i jaka crna sminka na ocima.
PLAVA BOJA
indigo
Kralj i bogorodica
prikazani u njoj.
Kasnije crvena
boja za muškarce a plava za žene.
Tek poslije obrnuto,
jer je crvena boja do tada ukazivala
na moć i snagu.
SEOSKO STANOVNIŠTVO
Odjeća podređena,
kraća tunika
***
SREDINA 14.
ST.
PRIJELOM U
KULTURI ODIJEVANJA
GOTIKA - RANA
RENESANSA - FENOMEN MODE
Razlikovanje
odjevnih predmeta po gradovima.
Pocinje revolucija krojene i sivene odjeće.
Jasna distinkcija
među spolovima.
Muška - kratka
i uz tijelo, dok je ženska - duga i lepršava.
Gotika se
kao epoha u Evropi javlja u 15. st. i sa sobom
donosi do tada
neviđen i zadivljujući stil.
FRANCUSKA
Francuska
postaje glavni pokretač modnih promjena,
vojvoda de Berry,
Burgundski dvor.
Prikazana je
muška odjeća, svila i brokat, bogati kolorit,
nogavice imaju
zlatni vez, bogate aplikacije.
TKANINE
Baršun, teške
svile i damast.
Nastaje procvat tekstilne manufakture i trgovine.
MUŠKA ODJEĆA
Vertikalnost,
vitka figura, naglašena ramena.
Jasna je podjela
gornje od donje odjeće.
Haljetak je kratak,
otkriva bedra i naglašava struk, rukavi se šire i nabiru.
Različita su
oglavlja, visoka KALOTA koja naglašava vertikalnost.
BRAIE MI PARTI
Dvije zasebne
pripijene nogavice od mekane kože ili tkanine,
vezuju se za
haljetak ili pojas,
djelomično pokrivaju
bedra, a između nogu je raspor,
ispunjava se
umetkom velikog kolorita.
(bijela, crvena,
žuta, zelena)
Crvena je pokazatelj višeg društvenog sloja,
podložena je
zelenom bojom.
Bogatstvo nabiranja.
PURPOINT
Charles of Blois,1364.
Lyon.
Krojena i
sivena odjeća.
NE VIDI SE, nalazi
se ispod gornjeg haljetka.
(samo ispod houppelande)
KOŠULJA
Ispod doubleta
i purpointa upotrebljeno je 3m tkanine, do
koljena.
Sorqueine - košulja
uskih rukava.
Niži slojevi
su za izradu koristili samo vunu.
DOUBLET
Gornji haljetak,
prijanja uz
tijelo,
naglašava struk
i ramena,
prisutan je bogat ornament.
HOUPPELANDE
Gornji široki
haljetak s bogatom dekoracijom ili vezom,
podložen krznom,
visoki, čvrsti
ovratnik,
dugi, široki
rukavi pokrivaju ruke,
intezitet boja
je društveni pokazatelj, ornament također.
ESCARCELLE -
pojas. 15. st.
baršun, željezo
i koža,
kao mali novčanik,
torbica oko pasa.
(trgovci)
OBUĆA
Pridonosi vertikalnosti,
mekana i priljubljena
uz nogu.
Višak cipele
se podizao lančićem pričvršćenim ispod koljena,
što je olakšavalo
hod.
BRIGANDINE
Vojna odjeća
Početak 14. st.,
strukturalno oplošje, željezo, oklop.
ŽENSKA ODJEĆA
Vertikalizam,
disproporcija,
duga povlaka
i krzno.
Novina u
odevanju, koju je Gotika donela, bio je
ZENSKI
KORSET,
koji je
naglasavao tanak struk i istaknute
grudi.
V izrez je
naglasen i obogaćen ukrasom od krzna ili
tkaninom u
drugoj boji
Sto je veći utrošak tkanine, to je novčana moć jaca.
Crvena tkanina,
skupocjena, bila je pokazatelj novčane moći.
U gornjem dijelu
haljina se sužava i regulira vezicama,
a dolje se umeću
klinovi.
KLINASTO RUHO,
volumioznost
donje haljine.
Poznato nam
je, da je istarska narodna nošnja
temeljena na
obliku klinaste odjeće.
OGLAVLJA
Duguljasta, konusnog
oblika
HENNIN
Naziv za
veo.
Nastaje revolt
crkve, jer se smatra pogrdno jer nalikuje
rogovima.
Veo se
smatrao visina društvenog statusa.
Sto je veo duži,
status je visi.
NIŽI SLOJEVI
Dvije tunike
ili haljine, nema ornamenta, pastelni tonovi,
pokušavaju pratiti
više slojeve tako što podižu gornji dio haljine.
-----
***
***
Nema komentara:
Objavi komentar