petak, 29. siječnja 2016.

GOTIKA

GOTIKA
-----


GOTIKA 1200. g. - 1450 g.
Rana gotika  1200. g. – 1350. g.
Kasna gotika  1350. g. – 1450. g.

Od 12. do 14. st. odjeća romaničkog doba je velikim dijelom
sačuvana,uz neke novine kao sto su
CHAINSE - COTTE
BLIAUD - SURCOT
Nosile su se duge vunene tunike sa ili bez rukava.
Za rukavice uovom periodu je poznato da su ih dame
poklanjale muškarcima, a vitezovi njima pozivali na borbu.

COTTE
Tunika duža

SURCOTE
Gornja tunika s otvorom za ruke
(znao dosezati do bokova)

HOUSSE
Dugi ogrtač širokih i kratkih rukava s kapuljačom,
prihvatili ga hodočasnici, a kasnije kao osnovni
odjevni predmet Franjevaca.

13 st.
Viteške kulture,
izrazitije težnje oslobađanju tijela,
odjeća naglašava mekoću obrisa tijela.

MUŠKA ODJEĆA
Bogati kolorit.
Duga tunika, težnja vertikalizmu.
Različita oglavlja i šeširi.
Beretka - bijela kapica koja se veže ispod brade.
Cipele se sve više ušiljuju što uzorkuje sve veći revolt crkve.

ŽENSKA ODJEĆA
Tunike - donja dugih, gornja širokih rukava.

Kosu su kovrčali ugrijanim škarama, pleli pletenice.
Plava boja postaje dominantna boja, kao simbol vladarske moći.
Najtamnije nijanse boja odjece, tamna boja kose,
blijedi ten lica i jaka crna sminka na ocima.

PLAVA BOJA
indigo
Kralj i bogorodica prikazani u njoj.
Kasnije crvena boja za muškarce a plava za žene.
Tek poslije obrnuto, jer je crvena boja do tada ukazivala
na moć i snagu.

SEOSKO STANOVNIŠTVO
Odjeća podređena, kraća tunika


***
SREDINA 14. ST.
PRIJELOM U KULTURI ODIJEVANJA
GOTIKA - RANA RENESANSA - FENOMEN MODE
Razlikovanje odjevnih predmeta po gradovima.
Pocinje  revolucija krojene i sivene  odjeće.
Jasna distinkcija među spolovima.

Muška - kratka i uz tijelo, dok je ženska - duga i lepršava.
Gotika se kao epoha u Evropi javlja u 15. st. i sa sobom
donosi do tada neviđen i zadivljujući stil.

FRANCUSKA
Francuska postaje  glavni pokretač modnih promjena,
vojvoda de Berry, Burgundski dvor.
Prikazana je muška odjeća, svila  i  brokat, bogati kolorit,
nogavice imaju  zlatni vez,  bogate aplikacije.

TKANINE
Baršun, teške svile i damast.
Nastaje  procvat tekstilne manufakture i trgovine.

MUŠKA ODJEĆA
Vertikalnost, vitka figura, naglašena ramena.
Jasna je podjela gornje od donje odjeće.
Haljetak je kratak, otkriva bedra i naglašava struk, rukavi se šire i nabiru.
Različita su oglavlja, visoka KALOTA koja naglašava vertikalnost.

BRAIE  MI PARTI
Dvije zasebne pripijene nogavice od mekane kože ili tkanine,
vezuju se za haljetak ili pojas,
djelomično pokrivaju bedra, a između nogu je raspor,
ispunjava se umetkom velikog kolorita.
(bijela, crvena, žuta, zelena)
Crvena  je pokazatelj višeg društvenog sloja,
podložena je zelenom bojom.
Bogatstvo nabiranja.


PURPOINT
Charles of Blois,1364. Lyon.
Krojena i sivena odjeća.
NE VIDI SE, nalazi se ispod gornjeg haljetka.
(samo ispod houppelande)

KOŠULJA
Ispod doubleta i purpointa  upotrebljeno je 3m tkanine, do koljena.
Sorqueine - košulja uskih rukava.
Niži slojevi su za izradu koristili samo vunu.

DOUBLET
Gornji haljetak,
prijanja uz tijelo,
naglašava struk i ramena,
prisutan je  bogat ornament.

HOUPPELANDE
Gornji široki haljetak s bogatom dekoracijom ili vezom,
podložen krznom,
visoki, čvrsti ovratnik,
dugi, široki rukavi pokrivaju ruke,
intezitet boja je društveni pokazatelj, ornament također.
ESCARCELLE - pojas. 15. st.
baršun, željezo i koža,

kao mali novčanik, torbica oko pasa.
(trgovci)

OBUĆA
Pridonosi vertikalnosti,
mekana i priljubljena uz nogu.
Višak cipele se podizao lančićem pričvršćenim ispod koljena,
što je olakšavalo hod.

BRIGANDINE
Vojna odjeća
Početak 14. st., strukturalno oplošje, željezo, oklop.

ŽENSKA ODJEĆA
Vertikalizam, disproporcija,
duga povlaka i krzno.
Novina u odevanju, koju je Gotika donela, bio je
ZENSKI KORSET,
koji je naglasavao  tanak struk i istaknute grudi.
V izrez je naglasen i obogaćen ukrasom od krzna ili
tkaninom u drugoj boji
Sto je  veći utrošak tkanine, to je novčana moć jaca.
Crvena tkanina, skupocjena, bila je pokazatelj novčane moći.
U gornjem dijelu haljina se sužava i regulira vezicama,
a dolje se umeću klinovi.
KLINASTO RUHO,
volumioznost donje haljine.
Poznato nam je, da je istarska narodna nošnja
temeljena na obliku klinaste odjeće.

OGLAVLJA
Duguljasta, konusnog oblika
HENNIN
Naziv za veo.
Nastaje revolt crkve, jer se smatra  pogrdno jer nalikuje rogovima.

Veo se smatrao visina  društvenog statusa.
Sto je veo duži, status je visi.

NIŽI SLOJEVI
Dvije tunike ili haljine, nema ornamenta, pastelni tonovi,
pokušavaju pratiti više slojeve tako što podižu gornji dio haljine.
 -----






***


***

Nema komentara:

Objavi komentar